محمد رضا تابش در دیدار با فعالان میراث فرهنگی:

پذیرش اسلام توسط ایرانیان؛بینش و باور آنها را تعالی بخشید


اسلام بر بال اندیشه دانشمندان ایرانی جهان گستر شد


یزدفرد ا:نماینده مردم اردکان گفت: فرهنگها که تبلور اندیشه و احساس آدمیان هستند با تمدنها نسبتی استوار دارند اما به لحاظ ریشه دار بودن ، از تمدنها که با رویه زندگی در ارتباط هستند پایدارترند.


محمدرضا تابش در جمع فعالان میراث فرهنگی شهرستان اردکان با بیان این مطلب افزود:امروز از تمدن اسلامی جز برخی آثار ،چیزی بر جای نمانده است اما فرهنگ حاکم بر جامعه ما ، رنگ و بوی اسلامی دارد در حالیکه زندگی مان متاثر از فرهنگ غربی است.اینچنین است که امروز تضاد زندگی عینی و ذهنیت فرهنگی سر منشا بحرانی است که سالهاست از آن رنج می بریم و راه حلهای افراطی و تفریطی که یکی چشم بستن به سنت و فرهنگ گذشته و تسلیم بی چون و چرای تمدن و فرهنگ غرب شدن و دیگری بستن همه درها به روی غرب و تعصب نسبت به آنچه ریشه در گذشته دارد هیچگاه کارساز نبوده و بر این بحران افزوده است.


وی تصریح نمود: انقلاب اسلامی نقطه آغاز گذر از این بحران است. به لحاظ آنکه این انقلاب با بازگشت به هویت و فرهنگ ایرانی-اسلامی موج امیدواری و تحرک را برای طی مسیر پیشرفت در کشور پدید آورد و با بکارگیری تکنولوژی و ابزار مدرن و آموزه های علمی غرب در عین حال با مقاومت در مقابل زیاده خواهیهای قدرتهای استبدادی و استعماری غربی، هر آنچه که آنها می خواستند را رقم نزد و نشان داد در مقابل موج تجددخواهی خودباخته نیست.


تابش ادامه داد: البته گذر از این بحران و سرنوشت آینده ما در گرو نقد عالمانه و شجاعانه سنت و فرهنگ خودی و هم تمدن غرب و تجدد است.ما باید بتوانیم با تکیه بر گذشته خویش و نقد آن و پذیرش واقعیات موجود، راه آینده کشور که برخورداری مشروع مردم از امکانات زندگی است را ترسیم کنیم تا هم دنیای مردم تامین شود و هم دینمان عزیز و سرافراز بماند.


نماینده مردم اردکان در ارتباط با خدمات متقابل ایران و اسلام افزود:بی شک ایرانیان با پذیرش اسلام نو خواه و تحول گرا که بینش و باور آنها را تعالی بخشید ، در پاگرفتن و گسترش تمدن اسلامی نقش اساسی داشته اند و اسلام بر بال اندیشه دانشمندان ایرانی جهان گستر شد.


محمدرضاتابش گفت: در استان یزد و شهرستان اردکان، نشانه های تاثیر متقابل ایران و اسلام را بوضوح می توان مشاهده کرد. ما باید این آثار و نشانه ها را که گاهی در بناهای تاریخی و زمانی در افکار و ایده های شخصیت های علمی و گاهی در فرهنگ عامه و محاورات مردم متجلی است بشناسیم و به نسل جدید بشناسانیم تا گامی در جهت حفظ و اعتلای هویت و فرهنگ ایرانی-اسلامی خویش برداشته باشیم.مسلماً خدمات دوستداران میراث معنوی و فرهنگی این خطه که با علاقه وافر، زحمات زیادی را در این جهت متحمل شده اند و اقدامات و پیگیریهای خوبی را به انجام رسانده اند قابل تقدیر است.


تابش تاکید نمود: مسئولان استان، خصوصا متولیان امر وظیفه دارند تا به جد حامی این حرکتهای مردمی باشند.


در ابتدای این مراسم نیز از طرف دبیر انجمن میراث فرهنگی چارسوق کویر اردکان گزارشی از اقدامات این انجمن رارائه نمود.


در پایان از طرف انجمن میراث فرهنگی اردکان به پاس خدمات و پیگیریهای نماینده مردم اردکان در عرصه میراث فرهنگی لوح یادبودی اهدا شد.در بخشی از این لوح آمده است: توفیق والای خدمت به مردم،نعمتی است که خداوند به بندگان خاص خودعطا می فرماید و چه نعمتی بالاتر از این. تلاش شما برای اعتلای نام اردکان و اردکانی مسئله ای نیست که بتوان آن را نادیده انگاشت.بدین بهانه پرقدر،ناب ترین مراتب سپاس و تقدیر خود را به پاس خدمات ارزشمند جنابعالی در حمایت از این انجمن، خالصانه تقدیم شما می داریم.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا